نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که الگوی نامنظم خواب مقدمه‌ی چاقی، فشار خون بالا، دیابت و دیگر اختلالات متابولیکی است.

از آن‌جایی که نرخ اختلالات متابولیکی در افراد دارای الگوی خواب نامنظم بیشتر است، شاید نظم عامل مهمی در زمینه‌ی بهداشت خواب باشد. نتایج پژوهشی جدید، نشان‌دهنده‌ی وجود یک ارتباط قوی بین الگوهای نامنظم خواب و افزایش خطر بروز اختلالات متابولیکی مانند فشار خون بالا، چاقی و دیابت است. این مطالعه نشان می‌دهد که یک رابطه‌ی سببی بین برنامه‌های نامناسب خواب و اختلال عملکرد متابولیکی وجود دارد. تیانی هوآنگ نویسنده‌ی مقاله توضیح می‌دهد:

در بسیاری از مطالعات گذشته، ارتباط بین خواب ناکافی و خطر بالاتر ابتلا به چاقی، دیابت و دیگر اختلالات متابولیکی نشان داده شده است اما ما درمورد تاثیر خواب نامنظم که ازنظر طول دوره‌ی خواب و زمان‌بندی خواب به‌صورت روزانه دچار تغییر شود، دانش چندانی نداشتیم.

در این مطالعه که بیش از ۲ هزار نفر به‌مدت ۶ سال تحت نظر قرار گرفتند، مشخص شد شیوع اختلالات متابولیکی در افرادی که دارای بیشترین تغییرپذیری در زمان‌بندی و کل دوره‌ی خواب هستند، بیش از سایر افراد است. هوآنگ می‌گوید:

پژوهش ما نشان می‌دهد که حتی پس از درنظر گرفتن مقدار خواب و دیگر عوامل مرتبط با سبک زندگی، هر یک ساعت تفاوت شب به شب در زمان خوابیدن یا دوره‌ی خواب شب موجب تشدید اثرات متابولیکی نامطلوب می‌شود.

الگوی نامنظم خواب

البته باید دانست این مطالعه محدودیت‌هایی نیز دارد. نخست اینکه درمورد وضعیت خواب روی پرسشنامه‌ها و گزارش‌های خود افراد تمرکز شده است که ممکن است دارای جهت‌گیری بوده باشد. همچنین برای اندازه‌گیری میزان خواب و بیداری این افراد به‌مدت ۷ روز از اطلاعات مرتبط با اکتی‌گراف‌های بسته شده به مچ آن‌ها استفاده شد. این موضوع مشخص نیست که آیا این الگوی خواب اندازه‌گیری شده طی یک هفته برای کل این ۶ سال نیز ادامه داشته است یا اینکه الگوی خواب افراد تغییر کرده است.

موضوع دیگر این است که آیا الگوی خواب نامنظم نسبت‌به دوره‌های منظم ولی کوتاه خواب یا شب زنده‌داری و سبک خواب و بیداری شیفتی بدتر است یا نه. نتایج یک پژوهش گذشته نشان داده است که زمان‌های کوتاه‌تر خواب یا به‌طور ساده، بیدار ماندن تا دیروقت اثرات منفی بلندمدتی روی سلامتی دارد. هوآنگ و همکارش سوزان ردلاین پیشنهاد می‌کنند که داده‌های آن‌ها نشان می‌دهد که هرچه زمان به خواب رفتن و دوره‌ی خواب فرد متغیرتر باشند، خطر بروز تعدادی از مشکلات متابولیکی از چاقی گرفته تا فشار خون بالاتر است.

این پژوهشگران همچنین پیشنهاد می‌کنند که در بسیاری از افراد، تغییرپذیری الگوی خواب مقدمه‌ی آغاز مشکلات متابولیکی است. این احتمالا نشان‌دهنده‌ی یک ارتباط سببی بین بی‌نظمی‌های خواب و مشکلات سلامتی بعدی است. ردلاین می‌گوید:

نتایج ما نشان می‌‌دهد که حفظ الگوی خواب منظم دارای اثرات متابولیکی مثبتی است. این پیام ممکن است موجب غنی‌تر شدن استراتژی‌های پیشگیری فعلی برای بیماری‌های متابولیکی باشد که عمدتا روی ترویج خواب کافی و دیگر شیوه‌های زندگی سالم تمرکز دارند.

این پژوهش در مجله‌ی Diabetes Care منتشر شده است.



Source link

درباره مدیریت سایت

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نوزده − 17 =